דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פאול דורון: המגע באינטגרציה הפונקציונלית בשיטת פלדנקרייז. 

מאת    [ 06/08/2011 ]

מילים במאמר: 322   [ נצפה 3199 פעמים ]

"המגע ב'אינטגרציה הפונקציונלית' בשיטת פלדנקרייז במהותו אינו מניפולטיבי, אלא מתכוון להזכיר למוח את חלקי הגוף שאין לו שליטה עליהם: אותם חלקים שאינם משמשים את התנועה התפקודית כפי שהיו צריכים, וזאת רק כיוון שלמוח אין מספיק שליטה בהם.

זהו מגע בלתי פולשני,  שאין עליו המטען של הכורח להשיג תוצאות ספציפיות בזמן ספציפי, והוא מאפשר לאדם שנוגעים בו לכוון פנימה את התפיסה, התחושות, הרגשות והחשיבה. תשומת הלב לעצמך נעשית בדרך רפלקטיבית, לא אינטלקטואלית אלא חושית. במילים אחרות, באינטגרציה הפונקציונלית המגע משמש כלי לעזור לאדם שנוגעים בו "להקשיב" למה שקורה בתוכו ביחס לסביבה, יותר ממה שהוא רגיל בדרך כלל.

ה"הקשבה למה שקורה בתוך עצמך" הזאת היא בשיטת פלדנקרייז הכלי לכל שיפור בתפיסת עצמנו ובתודעה. זהו השיפור שמאפשר למערכת העצבים להבחין במה שנחוץ לפעילות תפקודית מדויקת. השיפור בשליטה  בתנועה ובפעולה מעורר תחושה אופיינית של חופש, קלות ונינוחות. כך, ברגע שהילדים מרגישים בגופם את הנינוחות הזאת הם מתחילים לנוע עוד ועוד. לכן בדרך כלל לא צריך להניע אותם או לעשות להם 'מניפולציה' כדי לפתח את יכולתם התפקודית.

מטרת התנועות שהמדריך/מטפל עושה מפעם לפעם בשעת העבודה היא לעורר מודעות באמצעות התנועה לממד המרחב, לדרגה חדשה של מודעות גופנית שנרכשת הודות למגע. תפקיד ההנעה באינטגרציה פונקציונלית הוא אפוא לגרום להטמעה ולהכללה איכות חדשה של תפיסת עצמי וקלות בתפיסת המרחב. 

בתהליך של ההבחנה התפקודית ושל ההתפתחות התפקודית, המגע תמיד קודם לתנועה, בשיעור כמו בחיים. זהו חוק אוניברסלי בעולם החי, החל בתפקודים הראשוניים ביותר, כגון האכלה והתרבות, כמו גם בתפקודים הגבוהים כגון בנגינה, שבה צריך בתחילה לגעת בכלי עם הידיים, עם הפה, או לפעמים עם הרגליים. גם לשחייה של ממש נחוץ המגע עם המים. 

לפעוטות וילדים המגע והתנועה הם צרכים אורגניים בסיסיים. באינטגרציה פונקציונלית עם ילדים נחוץ אפוא להיות זהירים וחסכוניים מאוד בתנועות ההפעלה. שלא כמו עם רוב המבוגרים, הילדים עושים בעצמם את האינטגרציה להשפעת המגע במערכת העצבים שלהם על ידי חקר ספונטני ומשחקי של פעילות הגוף, ומרגישים מיד את הקלות שנרכשת על ידי המגע. הם מתלהבים לתרגם לתנועה כל רכישה חדשה של תפיסה עצמית.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב